loading...
آژانس حقوقی آسا وکیل
رضا ظریف بازدید : 88 سه شنبه 20 فروردین 1398 نظرات (0)

مشاوره حقوقی طلاق توافقی، درخواست امروز یک خانم ۳۱ ساله بود. الان که در حال نگارش این مقاله هستم ۱۵ دقیقه از پایان آن جلسه گذشته. این جلسه بین من و خانمی بود که بعد از ۸ سال زندگی مشترک تصمیم گرفته بودند که به صورت توافقی از همسرشان جدا شوند. قوانین جدید در کنار ابهامات زیاد باعث شده بود که ایشان به مشاوره حقوقی طلاق احساس نیاز پیدا کنند. جمله ای که این خانم به کرات دراین جلسه به زبان می آورد این بود: “از زندگی با همسرم خسته شدم”.

در این جلسه ضمن تشریح کامل مراحل طلاق توافقی بر اساس قوانین جدید طلاق توافقی در سال ۹۸، به نکات حقوقی زیادی پیرامون طلاق توافقی پرداخته شد. حالا من تصمیم گرفتم تمام مراحل طلاق توافقی را به همراه ریز نکات آن با شما دوست عزیز به اشتراک بگذارم. مطمئن هستم که این نکات برای خیلی از افراد به ویژه شما می تواند مفید واقع شود. بنابراین شما به یک جلسه مشاوره حقوقی طلاق توافقی دعوت شده اید. 

مشاوره حقوقی طلاق توافقی در مشهد چرا این همه تقاضا دارد؟! کارشناسان آژانس حقوقی آسا وکیل، آمار طلاق توافقی در ایران طی ۵ سال اخیر را تهیه کرده اند. شاید این آمار که در ادامه مشاهده می کنید بتواند اهمیت گفتگو با یک وکیل را به هنگامی که زن و مرد هر دو خواهان طلاق هستند و در همه امور با یک دیگر به توافق رسیده اند به خوبی نشان دهد.

در طلاق توافقی ممکن است خواهان و متقاضی طلاق، زن یا مرد و یا نمایندگان قانونی (وکیل پایه یک دادگستری) آن ها باشد. بنابراین در طلاق توافقی سه حالت ممکن است رخ دهد:

الف: مرد به عنوان خواهان و زن به عنوان خوانده محسوب می شود و شرایط طلاق نیز ناشی از توافق فی ما بین می باشد.

ب: زن به عنوان خواهان و مرد به عنوان خوانده قرار می گیرد.

ج: وکلای قانونی آن ها به عنوان وکیل خواهان و خوانده یا وکیل یکی از آن ها نسبت به تقدیم دادخواست طلاق توافقی اقدام می نماید.

طبق رویه حاکم بر محاکم خانواده، یک وکیل نمی تواند به عنوان وکیل زوجین نسبت به تقدیم دادخواست مزبور اقدام نماید.

در طلاق توافقی زن و شوهر از مراجعه به دادگاه معاف می شوند و دخالت دادگاه تنها در صدور مجوز ثبت طلاق در محضر است.

گواهی عدم امکان سازش چیست؟

فکر کنم سوال به جایی بود. درست میگم؟ اما جوابش. زن و شوهر می توانند در موارد مشخص از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش جهت اجرای صیغه طلاق نمایند که یکی از این موارد توافق زوجین است. دادگاه نیز در صورت دستیابی و تشخیص صحت این مورد، گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد کرد.

طبق بند ۱ ماده ۱۹ قانون حمایت خانواده، مصوب ۱۵ بهمن ۱۳۵۳، تصمیم دادگاه در صدور گواهی مزبور، قطعی است. همچنین، برابر تبصره ذیل ماده ۱ آئین نامه اجرای احکام و تصمیمات دادگاه خانواده، ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفتر طلاق، در حکم درخواست اجرای دادگاه بوده و نیاز به درخواست ذی نفع نمی باشد.

گواهی عدم امکان سازش، چنان چه ظرف ۳ ماه از تاریخ ابلاغ به دفتر ثبت طلاق ارائه نشود، فاقد اعتبار خواهد بود.

حتما تا حالا متوجه شده اید که برای طلاق توافقی باید از دادگاه گواهی عدم امکان سازش دریافت کنید. با توجه به آنکه گواهی عدم امکان سازش، حکم طلاق نیست بلکه اجازه طلاق است لازم میدانم که توجه شما را به چند نکته مهم در این خصوص جلب کنم تا بتوانید بهتر از حق خودتان دفاع کنید:

الف: اگر گواهی عدم امکان سازش به درخواست مرد (زوج) صادر شده باشد، چون این گواهی، اجازه طلاق است، نمی توان زوج را مجبور به طلاق کرد بلکه او مجاز و مختار است که از آن استفاده نماید یا برعکس، به زندگی ادامه داده و از طلاق صرف نظر کند.

ب: اگر گواهی عدم امکان سازش به درخواست زن (زوجه) و به علت شرط وکالت مندرج در سند ازدواج باشد، زوجه می تواند با استفاده از آن وکالت، خود را مطلِّقه نماید و نیازی به حضور زوج یا نماینده دادگاه نیست.

منظور از شرط وکالت مندرج در سند ازدواج، همان وکالتی است که مرد به زن می دهد تا زن هرگاه که خواست بتواند به وکالت از مرد خود را طلاق دهد.

ج: اگر درخواست طلاق از طرف زوجه به عمل آمده باشد و بنابر توافق زوجین، نه به علت تحقق شرط وکالت در دادگاه، در این صورت گواهی عدم امکان سازش صادر شده، مشمول مورد (الف) خواهد بود و اگر شوهر از توافق منصرف شود و نخواهد زوجه اش را طلاق دهد نمی توان او را مجبور به طلاق کرد و مجوزی هم برای انجام طلاق به وسیله دادگاه یا نماینده آن نیست.

د: اگر دادگاه بنا به درخواست زن مبنی بر سوء رفتار مرد و یا وجود عُسر و حَرَج بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی و یا به علت عجز شوهر از دادن نفقه و یا خودداری وی از پرداخت نفقه، حکم به اجبار زوج به طلاق صادر کرده باشد، در صورت میسر نشدن اجبار، زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود و نماینده دادگاه، دفتر طلاق و اوراق مربوطه را امضا خواهد کرد. تطبیق هر کدام از موارد با موضوع پرونده به عهده دادگاه است.

دقت داشته باشید، حکم بر اجبار زوج به طلاق همسرش به علت عُسر و حَرَج که به استناد ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی صادر می شود، شامل قوانین مربوط به تعیین مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش نمی شود. اگر در مورد هریک از مطالب گفته شده در این مقاله شبهه ای داشتید توصیه می کنم به یک وکیل طلاق توافقی در مشهد مراجعه کنید. تیم حقوقی ما نیز در آسا وکیل در خدمت شما هستند.

عسر و حرج به چه معناست؟

عسر و حرج یعنی به وجود آوردن وضعیتی، که ادامه زندگی را برای زن (زوجه) سخت کند به گونه ای که تحمل آن مشکل باشد. موارد زیر در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عُسر و حَرَج محسوب می گردد:

عسر و حرج به چه معناست؟

۱٫ ترک زندگی خانوادگی توسط مرد، به مدت حداقل شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

۲٫ اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم است.

۳٫ محکومیت قطعی مرد به حبس پنج سال یا بیشتر.

۴٫ ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر مرد که عرفاً با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد.

۵٫ ابتلاء زوج به بیماری صعب العلاج روانی یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که موارد مندرج در این ماده که در بالا به آن اشاره کردیم، مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عُسر و حَرَج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

شایان ذکر است که تمام موارد مذکور بایستی در دادگاه ثابت شود و در صورت این امر محکمه حکم طلاق صادر می نماید. که در این صورت زوجه مستحق دریافت مهریه از زوج می باشد.

مزایای طلاق توافقی چیست؟

۱٫ عدم تشکیل پرونده های متعدد در دادگستری و جلوگیری از مراجعه مکرر زوجین به دادگاه

۲٫ کوتاه بودن زمان صدور گواهی عدم امکان سازش

۳٫ درگیری کمتر و کاهش استرس و تنش میان زوجین، خانواده های آنها و فرزندان

مراحل طلاق توافقی بر اساس جدیدترین قوانین طلاق توافقی در سال ۹۸

به مهمترین بخش از جلسه مشاوره حقوقی طلاق توافقی رسیدیم. من در این بخش مراحل طلاق توافقی را براساس جدیدترین قوانین طلاق توافقی در سال ۹۸ به طور کامل توضیح می دهم. پس با من همراه بشید. جهت مطالعه ادامه این مقاله به سایت آسا وکیل مراجعه کنید و یا مقاله مشاوره حقوقی طلاق توافقی در مشهد را از سایت آسا وکیل مطالعه کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 49
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 1,103
  • بازدید کلی : 5,465